Falder på vægtkurve

16. april 2021

Alder:
6 mdr.

Falder på vægtkurve

Hej Helen.

Tak for en rigtig god brevkasse!
Jeg har lidt tanker, som jeg gerne vil vende med dig, om vores lille datter.

Hun er en rigtig glad pige, som snakker, smiler og pludre rigtig meget. Hun er begyndt at vende sig fra ryg til mave, kan skubbe sig rundt om sig selv på gulvet og viser tegn på rigtig gerne at ville fremad også. Alt i alt så stor trives hun og udvikler sig som hun skal - men vi har lidt bøvl med hendes vægt, da hun daler lidt på sin kurve. Ikke meget men der skal holdes øje med det.

Hun er ikke en stor baby og har aldrig været det. Ved fødslen var hun 51 cm og vejede 3210 gram. Nu er hun lige om lidt 6 måneder og er 66 cm og vejer 6350 gram.

Vores dagsplan ser cirka sådan her ud:
Kl. 4.00-5.00: ammes og sover videre
Kl. 6.00: vågner og vi står op. Vi leger og tumler
Kl. 8.00: Ammes og puttes til lur
Kl. 9.30: vågner fra lur, skiftes og får grød og vand af kop (denne lur kan være alt fra 30 minutter til 2 timer). Vi leger og tumler.
Kl. 11.30: Ammes og puttes til lur
Kl. 14.00: Vågner fra lur (denne lur kan også være alt fra 30 min til 2 timer). Vi leger og tumler - og henter storebror fra skole. Tilbydes mælk, hvis luren har været ...

Annonce

... lang.
Kl. 16.00: Ammes og puttes til lur
Kl. 16.30: Vågner og hun får grøntsagsmos og vand af kop
Kl. 19.30: Ammes og puttes for natten
Og så spiser hun 2-3 gange i løbet af natten.

Hendes mave er blevet lidt træg, og huk kommer af med små portioner afførring i løbet af dagen. Ikke at hun klager over det, men det virker lidt som om, at hun ikke bliver rigtig færdig.

Der er i samråd med læge og sundhedsplejerske aftalt, at vi skal tilføje ekstra fedtstof i hendes skemad. Så skal mave ordentligt i gang, så hun skal tilbyde ekstra vand dagen igennem og have flere fibre ved at give havregrød/øllebrød med revet frugt på. Desuden skal hendes portioner af skemad øges fra 0,5 dl til 1 dl. Vi håber, at en bedre mave giver mere lyst til at spise mere og at hendes vægt så bliver stabil.

Det var alle informationer, så nu kommer mine spørgsmål :)

Hun får kartoffelmos blandet med andre grøntsager til aftensmad, men tænker kartoffelmosen er med til at stoppe maven. Hvilke grøntsager vil du anbefale, at vi bruger som “mave-venlig” mad?

Og har du nogle gode råd til, hvad vi kan gøre for at øge hendes vægt?

Glæder mig til at høre fra dig!

Med venlig hilsen
“Mad”-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger